Idea utworzenia uniwersytetów europejskich rodziła się podczas wspólnych posiedzeń konferencji rektorów uczelni francuskich i niemieckich już co najmniej kilka lat wcześniej, zanim prezydent Francji, Emanuel Macron, ogłosił ją 26 września 20171. W wygłoszonym na paryskiej Sorbonie przemówieniu wezwał do zawiązania do 2024 dwudziestu federacji tworzących „uniwersytety europejskie”. Apel prezydenta Macrona został zaaprobowany 17 listopada 2017 podczas spotkania przywódców państw Unii Europejskiej, a następnie 14 grudnia 2017 przez Komisję Europejską. Przyjęte wówczas założenia fazy pilotażowej skupiały się wokół utworzenia konsorcjów uniwersytetów, których głównych zadaniem ma być wypracowanie długofalowych instytucjonalnych, organizacyjnych, prawnych rozwiązań, które następnie będą mogły być zaproponowane innym federacjom jako modelowe, prowadzące do zawiązania kolejnych „uniwersytetów europejskich”2. W początkach 2018 uruchomiony został projekt „European Universities Initiatives”, a procedura konkursowa nawiązywała do zasad działania European Research Council (ERC). Komisja Europejska postanowiła, że realizacja projektu w fazie pilotażowej może rozpocząć się najwcześniej we wrześniu 2019 r., zaś pełne finansowanie projektów edukacyjnych i badawczych może rozpocząć się we wrześniu 2021 po przyjęciu nowego budżetu Unii Europejskiej.
Wiele uczelni wykorzystało już istniejące powiązania, także w ramach programu ERASMUS Plus, by utworzyć nowe konsorcja. Inne uniwersytety zdecydowały się rozszerzyć już funkcjonujące konsorcja o kolejne uczelnie albo wykorzystać zdobyte doświadczenia, by utworzyć nowe federacje.
Jeszcze w 1989 uniwersytety w Bazylei, Freiburgu, Karlsruhe, Strasbourgu i Muhlouse zawiązały porozumienie, tworząc federację nadreńskich uczelni znaną jako EUCOR. W 2015 uzyskała ona niezależną osobowość prawną w ramach Unii Europejskiej jak European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC), inicjując od 1 stycznia 2016 „European Campus”, będący formą instytucjonalnej współpracy transgranicznej i ściślejszej integracji uczelni. By wzmocnić instytucjonalnie i prawnie działające już porozumienie pięciu nadreńskich uczelni, premier rządu Badenii-Wirtenbergii Winfried Kretschmann i przedstawiciele władz francuskich: Nathalie Loiseau, Jean Rittner oraz Sophie Béjean podpisali 12 kwietnia 2018 deklarację potwierdzającą ten kierunek działań, gwarantując jednocześnie fundusze na realizację nowego projektu związanego z zawiązaniem „uniwersytetu europejskiego”.
Po długiej i wnikliwej analizie Rektor UAM, prof. Andrzej Lesicki, podjął decyzję o przystąpieniu do tworzącego się konsorcjum, w skład którego weszły uczelnie z Strasbourga, Freiburga, Amsterdamu, Karlsruhe, Wiednia, Tesalonik, Mulhouse oraz UAM. W ostatnim dniu lutego 2019 został złożony wniosek grantowy, przygotowywany intensywnie w ciągu kilku poprzedzających miesięcy, a samo konsorcjum przyjęło nazwę EPICUR (European Partnership for an Innovative Campus Unifying Regions).
Liderem konsorcjum formalnie pozostaje uniwersytet w Strasbourgu. Jego początki związane są z niemiecką uczelnią, założoną w 1538. W latach 70-tych XX w. francuski uniwersytet został podzielony na trzy uczelnie (nazwane na cześć wielkich uczonych: Louisa Pasteura, Marca Blocha oraz Roberta Schumana). Dzięki ponownemu połączeniu tych trzech uczelni 1 stycznia 2009 powstał Université de Strasbourg (Unistra). Uczelnia oferuje naukę dla ponad 51.000 studentów, związanych z 35 wydziałami i 78 innymi jednostkami badawczymi. Wśród wykładowców tegoż uniwersytetu odnaleźć można obecnie pięciu laureatów nagrody Noble’a, a na przestrzeni lat pracowało w sumie 19 noblistów.
Uniwersytet we Freiburgu (Albert-Ludwigs-Universität) założony został w 1457, kiedy miasto kontrolowała austriacka dynastia Habsburgów. Obecnie studiuje na nim ponad 25.000 studentów. Jest to jedna z najlepszych uczelni niemieckich, łącząca tradycje studiów humanistycznych, społecznych, nauk ścisłych i medycy, podzielona na 11 wydziałów i kilka centrów badawczych. Studenci spoza Niemiec stanowią około 15 procent całej społeczności akademickiej.
Uniwersytet w Amsterdamie (Universiteit van Amsterdam) został założony w 1632. W różnych rankingach plasuje się wśród 20 najlepszych uniwersytetów europejskich. Obecnie studiuje tam ponad 30.000 studentów oraz ponad 3000 doktorantów, którzy mogą wybierać zajęcia na siedmiu fakultetach.
Trzy wspomniane wyżej uczelnie należą do prestiżowej LERU (League of European Research Univesities). Oprócz nich do konsorcjum należy jeszcze pięć innych uczelni, w tym UAM.
Karlsruher Institut für Technologie (KIT) jest niemiecką uczelnią badawczą, powstałą w 2009 z połączenia Uniwersytetu w Karlsruhe, działającego od 1825, z Forschungszentrum Karlsruhe, prowadzącym badania nad technologiami atomowymi. Obecnie KIT jest jedną z najważniejszych w skali Niemiec, a także Unii Europejskiej, uczelni w zakresie inżynierii oraz nauk ścisłych. W 2018 z KIT związanych było sześciu laureatów nagrody Noble’a. We wszystkich placówkach naukowo-badawczych KIT zatrudnionych jest ponad 9000 osób, którzy kształcą ponad 25.000 studentów.
Inną uczelnią, skupioną na badaniach przyrodniczych, jest wiedeński Universität für Bodenkultur, powstały w 1872. Obecnie podzielony na 15 wydziałów oferuje studia dla blisko 13.000 studentów z ponad 100 krajów.
Uniwersytet Arystotelesa w Tesalonikach (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) powstał w 1925. Dziś jest jednym z najważniejszych centrów badawczych w Europie Południowo-Wschodniej. Na dziesięciu wydziałach studiuje obecnie ponad 74.000 studentów oraz 4000 doktorantów.
Najmłodszym z całego konsorcjum jest Uniwersytet Górnej Alzacji (Université de Haute-Alsace), założony został w 1975, który prowadzi działalność dydaktyczną na czterech wydziałach, w dwóch instytutach badawczych, dwóch szkołach inżynierskich i 14 specjalistycznych laboratoriach dla 8500 studentów. Z racji swego położenia geograficznego uczelnia ta skupia się na badaniach transgranicznych (francusko-niemiecko-szwajcarskich) oraz interdyscyplinarnych.
Każda ze zwycięskich 12 federacji, która chce utworzyć „uniwersytet europejski”, otrzyma grant w wysokości pięciu milionów EURO. Kwota ta przewidziana jest na wypracowanie modelu infrastruktury nowej uczelni oraz opracowanie wzorcowych rozwiązań prawno-organizacyjnych. Doświadczenia różnych instytucji europejskich z realizacją dużych grantów badawczych wskazują jednoznacznie, że jednym z głównych problemów w ich pełnym wykorzystaniu pozostają trudności infrastrukturalne. Stąd decyzja, aby najpierw odpowiednio przygotować i wyposażyć „uniwersytet europejski”, by mógł następnie skutecznie, uwzględniając wspomniane wyzwania, realizować duże granty badawcze, obejmujące cztery wskazane już dziedziny wiedzy: quantum science, precision medicine, European identity oraz sustainability. De facto EPICUR walczy dziś o możliwość zdobycia w przyszłości grantów przewidzianych tylko dla uniwersytetów europejskich.
Kształt wniosku grantowego wynikał bezpośrednio z konieczności rozwiązania wielu zagadnień praktycznych, które po raz pierwszy stanęły przed każdą z aplikujących federacji. W przypadku konsorcjum EPICUR należało określić skuteczne metody pracy, pozwalające na zarządzanie instytucjami, które łącznie zapewniają edukację dla prawie 280.000 studentów. Wszystkie uczelnie europejskie muszą de facto odwoływać się do dyrektyw różnych instytucji europejskich, ale równocześnie respektować prawodawstwo krajowe. Dotyczy to, m.in., kwestii wydawania wspólnych dyplomów czy prowadzenia wspólnych programów studiów. Osiem uniwersytetów jest zróżnicowanych pod względem struktury, specyfiki prowadzonych badań i oferowanych programów studiów, dlatego też pytanie o wypracowanie skutecznych i możliwe najpełniejszych form współpracy w dziedzinie edukacji pozostaje jednym z największych wyzwań. Oprócz zagadnień długoterminowych, jak powiązanie programów studiów, uczelnie federacji będą musiały rozwiązać wiele problemów praktycznych, jak ujednolicenie kalendarza akademickiego, by rozpoczęcie i zakończenie semestru następowały mniej więcej w tym samym czasie, czy określenie procesu podejmowania decyzji na szczeblu federacji i implementowania tych decyzji na poziomie poszczególnych uniwersytetów z zachowaniem autonomii uczelni.
Do prawnych i instytucjonalnych ograniczeń dochodzą jeszcze inne. Najbardziej różnicowane pod względem etnicznym są uczelnie w Amsterdamie i Strasbourgu. Studenci w Amsterdamie używają na co dzień ponad stu rodzimych języków, oprócz holenderskiego i angielskiego jako podstawowych języków wykładowych. Studenci w Strasbourgu wywodzą się z ponad 150 narodowości, tworząc łącznie ok. 20 procent wszystkich uczących się, choć język francuski pozostaje dla wielu podstawowym medium komunikacji. Jeśli do tego „wymieszania języków”, będącego także następstwem procesów migracyjnych lub globalizacyjnych, dołączymy języki używane przez studentów uniwersytetu w Tesalonikach (z obszaru Bałkanów i Morza Czarnego), czy słowiańskie języki studentów UAM (polski i ukraiński), to oczywistym wyzwaniem staje się wypracowanie wspólnej polityki językowej, tak na poziomie dydaktycznym, jak i administracyjnym, by kwestia językowa łączyła, a nie dzieliła społeczność akademicką.
Uniwersytety funkcjonują w przestrzeni miejskiej lub podmiejskiej, ale prawie zawsze w niezwykle zróżnicowanej infrastrukturze lokalowej, dostosowanej do potrzeb większych i mniejszych jednostek. Tylko w centrum miasta uniwersytet we Freiburgu posiada kilkadziesiąt budynków, podobnie uniwersytet w Strasbourgu. Uniwersytet Górnej Alzacji posiada dwa nowoczesnej campusy w miejscowościach Mulhouse i Colmar. Połowa wydziałów UAM znajduje się na nowoczesnym campusie na Morasku poza centrum miasta. KIT zlokalizowany jest w kilku campusach miejskich (Nord, Ost, Süd), posiadając także centra badawcze w innych miastach: w Dreźnie, Ulm i Garmisch. W nieco innej sytuacji jest uniwersytet w Tesalonikach, który posiada w centrum miasta rozległy campus, obejmujący blisko 25 ha gruntów. Jak zatem wskazać wspólną przestrzeń (rzeczywistą i wirtualną), gdzie mogliby spotkać się pracownicy i studenci ośmiu uczelni?
Inicjatywa prezydenta E. Macrona spotkała się z wielkim odzewem wśród istniejących europejskich uczelni. Rywalizacja jest zatem silna, a lista wyzwań długa. Jednak wysiłek organizacyjny UAM przy wspólnym przygotowaniu wniosku grantowego przez osiem uniwersytetów był ze wszech miar uzasadniony, albowiem w przypadku uzyskania grantu pilotażowego na utworzenie „uniwersytetu europejskiego”, oprócz prestiżu, UAM będzie mógł rozpocząć drugie stulecie swego istnienia jako prawdziwie europejska uczelnia.
1 Tomasz Szapiro, Uniwersytety europejskie. Geneza koncepcji i status quo, Forum Akademickie, 2018, nr 7-8, s. 48-51.
2 Prezydent E. Macron powiedział wówczas: „Je propose la création d’universités européennes qui seront un réseau d’universités de plusieurs pays d’Europe, mettant en place un parcours où chacun de leurs étudiants à l’étranger et suivra des cours dans deux langues au moins. (...) Nous devons nous fixer, d’ici à 2024, en construire au moins une vingtaine. Mais nous devons, dès la prochaine rentrée universitaire, structurer les premières de véritables semestres européens et de véritables diplômes européens”.
Przedmioty w ramach programu naszego kierunku dzielą się na trzy główne kategorie: wprowadzające, kierunkowe oraz do wyboru.
Przedmioty wprowadzające tworzą fundament, pozwalający porządkować i organizować wiedzę szczegółową. Uwzględnia filozofię, metodologię badań, doskonalenie warsztatu pisarskiego, logikę i wiele innych. Duży nacisk kładziemy na języki - program przewiduje ponad 400h zajęć z języka angielskiego oraz kursy starożytnej greki oraz łaciny.
Przedmioty kierunkowe dostarczają szczegółowej wiedzy z zakresu poszczególnych dyscyplin, takich jak biologia, matematyka, astronomia, historia czy nauki polityczne.
Przedmioty do wyboru pojawiają się w programie od 2 roku i pozwalają studentom na realizację indywidualnych zainteresowań. Student co semestr wybiera jeden przedmiot z oferty LAS oraz dwa przedmioty z oferty różnych wydziałów UAM.
Wykład, 30h
Ćwiczenia, 30h
Ćwiczenia, 30h
Ćwiczenia, 30h
Ćwiczenia, 30h
Pracownia, 60h
Obowiązkowe, językowe
Pracownia, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Ćwiczenia, 30h
Ćwiczenia, 30h
Ćwiczenia, 30h
Wykład, 30h
Pracownia, 30h
Pracownia, 60h
Pracownia, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Pracownia, 30h
Pracownia, 30h
Obowiązkowe, językowe
Pracownia, 60h
Pracownia, 30h
Do wyboru, wykład, 30h
Do wyboru, wykład 30h
Do wyboru, 30h
Do wyboru, 30h
Wykład, 30h
Obowiązkowe, kierunkowe
Wykład, 30h
Ćwiczenia, 30h
Pracownia, 30h
Obowiązkowe, wprowadzające
Pracownia, 30h
Obowiązkowe, językowe
Pracownia, 60h
Do wyboru, wykład, 30h
Do wyboru, wykład 30h
Do wyboru, 30h
Do wyboru, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Ćwiczenia, 30h
Obowiązkowe, wprowadzające
Ćwiczenia, 15h
Pracownia, 60h
Do wyboru, wykład, 30h
Do wyboru, wykład 30h
Do wyboru, 30h
Do wyboru, 30h
Do wyboru, kierunkowe
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Wykład, 30h
Obowiązkowe, wprowadzające
Ćwiczenia, 15h
Pracownia, 60h
Do wyboru, wykład, 30h
Do wyboru, wykład 30h
Do wyboru, 30h
Do wyboru, kierunkowe
Do wyboru, 30h
Jeśli masz pytania związane z naszym kierunkiem albo samą ideą Liberal Arts and Sciences, daj nam znać! Oto jak można się z nami skontaktować:
Napisz do nas na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Znajdź nas na:
Instagramie
Facebooku
Zadzwoń do nas na numer:
+48 61 829 13 50
dostępność:
Pn–Pt: 7:00 – 15:00
Osoba do kontkatu:
Marta Winkler
Odwiedź nas w naszym biurze
(prosimy o kontakt celem umówienia wizyty)
Adres:
Adam Mickiewicz University
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7
61-614 Poznań
pokój 2.146
Konsorcjum European Colleges of Liberal Arts and Sciences (ECOLAS) to doradcza organizacja pozarządowa, która zajmuje się rozwijaniem nowych form edukacji w Europie XXI wieku w kontekście tradycji Liberal Arts and Sciences. Jej założycielami są trzej doświadczeni naukowcy i dydaktycy: Samuel Abraham (Bratislava International School for Liberal Arts, Słowacja), Hans P.M. Adriaenssens (założyciel i dziekan University College Roosevelt, Holandia) i Laurent Boetsch (emerytowany prezydent ECLA, Berlin). Grupa została pomyślana jako pierwsza europejska sieć, która wdraża i promuje studia licencjackie typu Liberal Arts and Sciences jako wyraz reformy bolońskiej europejskiego szkolnictwa wyższego.
ECOLAS kładzie nacisk na podniesienie jakości studiów licencjackich, rozumianych zarówno jako samodzielne przygotowanie do pracy, jak i wstęp do bardziej zaawansowanych studiów na poziomie magisterskim. Promując tradycję sztuk Liberal Arts and Sciences, ECOLAS stara się rozwijać programy, które oprócz dostarczania specjalistycznej wiedzy z zakresu konkretnych dyscyplin, niezbędnej do późniejszej specjalizacji, pozwalają studentom zdobyć również umiejętności przywódcze, które są niezbędne nie tylko na globalnym rynku pracy, ale również do wypełniania obowiązków obywatelskich w coraz bardziej zróżnicowanej Unii Europejskiej.
University College Freiburg (UCF) został założony w 2012 roku na Uniwersytecie we Fryburgu. Jego siedziba mieści się w historycznych budynkach Alte Universität. To właśnie tutaj w początkach funkcjonowania uniwersytetu nauczano artes liberales jako podstawy edukacji uniwersyteckiej. Dziś Alte Universität jest miejscem nowych ekscytujących poszukiwań w zakresie szkolnictwa wyższego.
Jako trzy główne składowe swojej misji UCF wyznacza interdyscyplinarność, umiędzynarodowienie oraz innowacje dydaktyczno-metodologiczne.
UCF prowadzi czteroletni program studiów licencjackich w języku angielskim w zakresie Liberal Arts and Sciences (LAS).Oferuje szeroką interdyscyplinarną edukację, dbając jednocześnie o możliwość realizacji indywidualnych zainteresowań i wysoki poziom ogólnych kompetencji akademickich. Jako specjalizację studenci wybierają jedną z czterech ścieżek: Kultura i historia, Polityka i zarządzanie, Nauki o życiu, Nauki o Środowisku. Obecnie na UCF uczy się 300 osób. Jest to pierwszy program tego rodzaju w Niemczech.
Amsterdam University College
Amsterdam University College (AUC) powstał w 2009 r. jako owoc współpracy dwóch największych amsterdamskich uniwersytetów: University of Amsterdam i Vrije Universiteit Amsterdam. W rezultacie powstał program studiów licencjackich typu Liberal Arts and Sciences, które kładą nacisk na doskonałość (excellence), przygotowując studentów do osiągania wysokich wyników w opartej na wiedzy i napędzanej innowacjami gospodarce XXI wieku oraz do życia w zróżnicowanym i włączonym w sieć globalnych powiązań społeczeństwie.
Na AUC uczy się 800 studentów, z czego prawie połowa to studenci zagraniczni. Studia składają się z przedmiotów podstawowych (Academic Core) oraz specjalizacji (Major) na którą można wybrać humanistykę, nauki ścisłe lub społeczne. Co ciekawe, ponownie prawie połowa studentów wybiera specjalizację w naukach ścisłych.
Studia trwają trzy lata.
Bratislava Inernational School of Liberal Arts
Bratislava International School of Liberal Arts (BISLA), założona w 2006 roku, to pierwszy college Liberal Arts and Sciences Europie Środkowej. BISLA stara się zapewnić swoim studentom edukację, która stanie się podstawą ich kariery zawodowej, dobrobytu osobistego, a także ich świadomości wartości moralnych i standardów etycznych, które są warunkiem wstępnym stania się odpowiedzialnym obywatelem swojej społeczności, czy to lokalnie, czy globalnie. BISLA podąża za tradycją Liberal Arts and Sciences. Zdaniem założycieli, jest on najlepszym sposobem wyposażenia studentów w sprawności intelektualne (np. kreatywność oraz krytyczne myślenie) niezbędne do tego, aby odnaleźć się w gospodarce opartej na wiedzy oraz angażować się w sprawy zróżnicowanego kulturowo i politycznie świata.
Studia trwają trzy lata. Studia w BISLA są mocno skoncentrowane na kwestiach politologicznych - poza licznymi zajęciami interdyscyplinarnymi / ogólnymi i specjalizacją politologiczną, studenci mogą wybierać spośród następujących ścieżek: stosunki międzynarodowe, studia z obszaru Europy Środkowej, myśl polityczna
Dr Marcin Loch jest filologiem klasycznym. W ramach LASu prowadzi roczny lektorat języka łacińskiego, prowadzony metodą łaciny żywej (latinitas viva). Poprosiliśmy go, aby przedstawił zalety tej metody uczenia języka Rzymian, oraz opowiedział o swoich przemyśleniach związanych z lektoratem.
Prof. Krzysztof Skibski jest prodziekanem ds. studenckich i kształcenia Wydziału Filologii Polskiej i klasycznej. W ramach Liberal Arts and Sciences prowadzi przedmiot “Język polski jako język nauki”. Poprosiliśmy go o kilka zdań refleksji związanych z prowadzonym przedmiotem.
To krótkie wprowadzenie odnosi się do spraw, w które angażowałem się przez wiele lat – najpierw jako student, potem jako profesor, członek władz uniwersyteckich, twórca prawa, a teraz jako rzecznik w ramach Unii Europejskiej. Wiem, że spektrum postaw względem Liberal Arts and Sciences rozciąga się od sceptyzmu przez ciekawość aż po fanatyczne niemal oddanie. Mam nadzieję, że przedstawiając niektóre cechy, które najlepiej definiują Liberal Arts and Sciences jako program, będziemy mogli rozpoznać zarówno jego mocne strony, a być może również część ograniczeń jako formy edukacji na poziomie licencjackim w XXI w.
Prof. Rafał Witkowski jest prorektorem UAM oraz dyrektorem Centrum Liberal Arts and Sciences. W w niniejszym wywiadzie przedstawia główne założenia naszego kierunku.
Prof. Kazimierz Ilski jest byłym dziekanem Wydziału Historii oraz jedną z osób stojących za utworzeniem naszego kierunku. Od października prowadzi zdalnie dla pierwszego roku studentów zajęcia "Tradycje artes liberales". Poprosiliśmy go, aby napisał kilka zdań o tym przedmiocie i całym kierunku.
Prof. Rafał Witkowski z Wydziału Historycznego, który razem z prof. Bogumiłą Kaniewską i dr. Tomaszem Brańką przyczynił się do sukcesu konsorcjum EPICUR odpowiada na pytania Krzysztofa Smury...
Spełniło się marzenie i rozpoczęliśmy XXI wiek jako uczelnia prawdziwie europejska. Wnioski złożyły 54 konsorcja, w których składzie znalazło się 300 instytucji szkolnictwa wyższego z 31 państw europejskich. 17 wybrano. W tym EPICUR, w skład którego wszedł UAM. Co pana zdaniem zdecydowało?
Program edukacyjny, który dziś najczęściej określany angielskim terminem Liberal Arts and Sciences, nie jest całkowicie nowym w europejskiej tradycji uniwersyteckiej, a wprost przeciwnie. Traktować go należy jako powrót do starożytnej tradycji, z powodzeniem rozwijanej w średniowieczu, i niestety w znacznej mierze zapomnianej w epoce nowożytnej.