Q&A

Pytania administracyjne

  • Jak aplikować?

    Dokładne informacje można znaleźć tutaj.

    1. Utworzenie konta
    Kandydat zakłada indywidualne konto w Systemie Internetowej Rekrutacji podając niezbędne dane osobowe. 

    2. Dokonanie zapisu na kierunek
    Kandydat wybiera kierunek/specjalność oraz rodzaj studiów. Zaleca się, aby kandydat zapoznał się dokładnie z zasadami rekrutacji obowiązującymi na danym kierunku oraz z harmonogramem rekrutacji.

    3. Opłacenie zapisu
    Kandydat wnosi opłatę za przeprowadzenie rekrutacji na studia na wybranych przez siebie kierunkach/specjalnościach studiów. Nieopłacenie zapisu na danym kierunku jest jednoznaczne z niedopuszczeniem do postępowania kwalifikacyjnego na tym kierunku. Wysokość opłaty rekrutacyjnej wynosi 85 zł.

    4. Załączenie dokumentów uzyskanych za granicą
    Kandydat z dokumentami uzyskanymi za granicą załącza skany tych dokumentów w celu ich weryfikacji.

    5. Wprowadzenie wyników egzaminu maturalnego
    Kandydat wprowadza informacje o świadectwie maturalnym oraz podaje wyniki egzaminu maturalnego.

    6. Załączenie pliku ze zdjęciem
    Kandydat załącza plik ze zdjęciem o wysokiej rozdzielczości, które będzie wykorzystywane przy generowaniu ankiety osobowej. Zdjęcie kandydata przyjętego na studia posłuży również do wydruku legitymacji studenckiej.

    7. Przystąpienie do egzaminu wstępnego
    Kandydat otrzyma na swoje konto w Systemie Internetowej Rekrutacji wiadomość o dokładnym terminie, miejscu oraz godzinie przeprowadzenia egzaminu wstępnego.

    Nieprzystąpienie do egzaminu wstępnego skutkuje nieprzyjęciem na studia.

    8. Oczekiwanie na wyniki postępowania kwalifikacyjnego
    Wyniki postępowania kwalifikacyjnego zostaną podane w Systemie Internetowej Rekrutacji. Po zalogowaniu kandydat uzyska informacje o liczbie punktów uzyskanych oraz wymaganych do zakwalifikowania oraz informację o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu do przyjęcia na studia.

    9. Ogłoszenie wyników postępowania kwalifikacyjnego
    Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia jest zobowiązany do złożenia w formie skanów, w określonym terminie, kompletu wymaganych dokumentów co jest równoznaczne z podjęciem studiów na tym kierunku. Niezłożenie dokumentów w wyznaczonym terminie traktowane będzie jako rezygnacja z podjęcia studiów.

    Kandydat niezakwalifikowany do przyjęcia na studia, może złożyć w określonym terminie, oświadczenie o podtrzymaniu chęci studiowania. Oświadczenie składane jest w formie elektronicznej za pośrednictwem Systemu Internetowej Rekrutacji. Kandydatowi, który podtrzymał chęć studiowania, może zmienić się status rekrutacji. Kandydat zobowiązany jest kontrolować na bieżąco status rekrutacji.

    10. Ostateczne wyniki postępowania kwalifikacyjnego
    Wyniki postępowania kwalifikacyjnego zostaną podane w Systemie Internetowej Rekrutacji. Po zalogowaniu kandydat uzyska informacje o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia na studia.

  • Jakich dokumentów potrzebuję?

    • Komplet dokumentów
      plik ze zdjęciem kandydata (do wygenerowania ankiety osobowej),
    • skan świadectwa dojrzałości,
    • skan aneksu do świadectwa dojrzałości - w przypadku kandydatów, którzy podwyższali wynik egzaminu maturalnego lub zdawali egzamin maturalny z przedmiotów dodatkowych,
    • skan dyplomu IB - w przypadku absolwentów szkół należących do Organizacji Matur Międzynarodowych (IB),
    • skan oświadczenia przedstawiciela ustawowego - w przypadku kandydatów niepełnoletnich czyli osób, które na dzień 1 października 2024 nie mają ukończonych 18 lat.

    Dokumenty uzyskane za granicą
    Kandydaci z dokumentami uzyskanymi za granicą dostarczają również:

    • skan zagranicznego dokumentu zalegalizowanego albo opatrzonego apostille uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju wydania dokumentu,
    • skan tłumaczenia dokumentu na język, w którym prowadzone są studia podejmowane przez kandydata, wykonanego przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przez Ministerstwo Sprawiedliwości RP albo poświadczonego przez konsula RP urzędującego w państwie, w którym został wydany dokument,
    • skan zaświadczenia o uznaniu zagranicznego świadectwa za równorzędny polskiemu świadectwu dojrzałości wydane przez właściwego Kuratora Oświaty – w przypadku, gdy zagraniczne świadectwo nie podlega uznaniu z mocy prawa lub na podstawie umów międzynarodowych za dokument uprawniający do podjęcia studiów wyższych w Polsce,
    • skan dokumentu potwierdzającego uprawnienie do podjęcia studiów bez odpłatności – w przypadku cudzoziemców, których to dotyczy

    Znajomość języka polskiego (poziom B2)

    Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia na ten kierunek zobowiązani są do załączenia dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie B2 (zapoznaj się z listą akceptowanych dokumentów).

    Kandydat, który nie posiada stosownego dokumentu, zobowiązany jest przystąpić do sprawdzianu znajomości języka polskiego (test online).

    Przygotowanie dokumentów
    Kandydaci podczas procesu rekrutacji na studia nie składają żadnych dokumentów w wersji fizycznej (papierowej).

    Każdy z wymaganych dokumentów należy zeskanować do osobnego pliku w formacie PDF. Dokument (np. świadectwo lub dyplom), który ma więcej niż jedną stronę, powinien zostać zeskanowany do jednego, wielostronicowego pliku PDF.

    Poświadczanie dokumentów
    Poświadczanie dokumentów jest procesem, w którym pracownik Uczelni potwierdza zgodność załączonych skanów dokumentów z ich oryginalną (papierową) wersją. Poświadczenie dokumentów dokonywane jest w Biurze Obsługi Studentów na Wydziale z początkiem roku akademickiego i polega na przedłożeniu do wglądu oryginałów dokumentów.

  • Jak mogę aplikować o akademik?

    Uniwersytet im. Adama Mickiewicza posiada 6 akademików, do których można aplikować:

    • Hanka
    • Zbyszko i Jagienka
    • Nieszawska
    • Babilon
    • Meteor

    Opis każdego z nich możesz przeczytać tutaj.

    Złożenie wniosku o miejsce w akademiku NIE gwarantuje przyznania miejsca!

    Składanie wniosków odbywa się w systemie USOSweb.

    Kroki aplikacji dostępne są tutaj.

    Harmonogram składania wniosków na kolejny rok opublikujemy tutaj.

  • Z kim się kontaktować?

    Wojciech Nadobnik
    Ogólne wsparcie

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: +48 61 829 13 50
    pokój: 2.146

    Marta Winkler
    Ogólne wsparcie

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: +48 61 829 13 50
    pokój: 2.146

    Karolina Filipowska
    Koordynatorka Systemu USOS 

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.l
    telefon: 61 829 14 68
    pokój: 2.152

     

    Weronika Zaworska
    Liberal Arts and Sciences - po angielsku

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: 61 829 13 54

    Joanna Sokalska
    Liberal Arts and Sciences - po polsku 

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: 61 829 13 53

    Katarzyna Jasiewicz-Olędzka
    Stypendia, zapomogi

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: 61 829 13 61
    pokój: 2.139

    prof. UAM dr hab. Anita Napierała
    Opiekunka wszystkich roczników

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: 61 829 1506
    pokój: 3.145

    prof. UAM dr hab. Łukasz Różycki
    Kierownik programu

    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    telefon: 61 829 1454
    pokój: 3.29

  • Jak aplikować o stypednium?

    Stypendium Rektora
    Stypendium może otrzymać do 10% studentów danego kierunku studiów, którzy uzyskali wysoką średnią ocen nie niższą niż 4,00.
    O przyznanie stypendium możesz ubiegać się po ukończeniu I roku.
    Studenci I roku, którzy są laureatami i finalistami olimpiad przedmiotowych również mogą ubiegać się o przyznanie stypendium.
    Stypendium możesz uzyskiwać tylko na jednym kierunku.
    Przyznawane jest na cały rok akademicki (od października do czerwca) i wypłacane jest co miesiąc.

    Oprócz Stypednium Rektora można się ubiegać o:

    • stypendium socjalne
    • stypendium dla osób niepełnosprawnych
    • zapomogę

    Wszystkie informacje o stypedniach można znaleźć tutaj.

  • Ubezpieczenie zdrowotne

    Każdy student zainteresowany ubezpieczeniem zdrowotnym powinien najpierw zapoznać się z informacją na USOSweb:

    Ubezpieczenie zdrowotne

    UAM zgłasza do ubezpieczenia głównie osoby po 26 roku życia, więc większość studentów pierwszego roku studiów z racji tego, iż w większości mają mniej niż 26 lat jest zgłaszanych do ubezpieczenia swoich rodziców.

  • Organizacja roku akademickiego

    Tutaj możesz znaleźć organizację roku akademickiego 2024/2025: klik.

     

  • Uznanie świadectw (osoby bez polskiej matury)

    Uznanie świadectw - świadectwa zagraniczne uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia w państwie wydania dokumentu, które nie wymagają podejmowania żadnych czynności przed polskimi urzędami, bo są uznawane z mocy prawa:
    1. Wydane przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznaną przez państwo, działającą na terytorium lub w systemie edukacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)- Europejskiego Obszaru Gospodarczego, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

      Dotyczy to świadectw maturalnych uzyskanych w następujących państwach:
      Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
    2. Dyplomy (IB) International Baccalaureate oraz dyplomy (EB) European Baccalaureate
    3. Objęte umowami międzynarodowymi.
    Jeśli Twoje świadectwo nie kwalifikuje się do powyższych wymagań wówczas musisz ubiegać się o decyzję administracyjną wydaną przez właściwego kuratora oświaty potwierdzającą uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia. Zapoznaj się z szczegółami procedury Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
    Kuratorium Oświaty w Poznaniu
    Wydział do Spraw Nauczycieli i Sieci Szkół
    ul. Tadeusza Kościuszki 93, 61-716 Poznań.
    Informacji na temat postępowania o uznanie świadectwa wydanego za granicą udzielają pracownicy Wydziału do Spraw Nauczycieli i Sieci Szkół w godzinach pracy urzędu. Osoba zainteresowana może złożyć dokumenty po wcześniejszym uzgodnieniu terminu oraz godziny wizyty pod numerem telefonu: 61 670 40 86 lub za pomocą poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Pytania programowe

  • Gdzie mogę znaleźć program/plan zajęć/sylabusy

    Program studiów można znaleźć tutaj.

    Plany zajęć znajdują się na stronie Wydziału Historii: klik.

    Sylabus powinien zostać Państwu przedstawiony na pierwszych zajęciach, można je później znaleźć w systemie USOSweb oraz na stronie Sylabus UAM.

  • Jakie są wymagania językowe?

    Znajomość języka polskiego (poziom B2)

    Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia na ten kierunek zobowiązani są do załączenia dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie B2 (zapoznaj się z listą akceptowanych dokumentów).

    Kandydat, który nie posiada stosownego dokumentu, zobowiązany jest przystąpić do sprawdzianu znajomości języka polskiego (test online).

  • Jak wygląda sesja, egzaminy i ich ocenianie?

    Rok akademicki podzielony jest na dwa semestry:

    Semestr zimowy (1 października 2024 - 3 lutego 2025)
    Semestr letni (24 lutego - 17 czerwca 2025)

    Na końcu każdego semestru odbywa się sesja egzaminacyjna:

    Sesja zimowa: 4 - 17 lutego 2025
    Sesja poprawkowa: 24 lutego - 2 marca 2025

    Sesja letnia: 23 czerwca - 6 lipca 2025
    Sesja poprawkowa: 1 - 14 września 2025

    Każdy student i studentka ma prawo do jednorazowego przystąpienia do egzaminu poprawkowego.

    Oceny:

    2 – niedostateczny
    3 – dostateczny
    3,5 – dostateczny plus
    4 – dobry
    4,5 – dobry plus
    5 – bardzo dobry

  • Gdzie mogę znaleźć wszystkie dokumenty/regulaminy?

    Wszystkie potrzebne dokumenty związane z naszym kierunkiem zebraliśmy w jednym miejscu i można je znaleźć tutaj: klik.

  • Praca licencjacka

    Na ostatnim roku studiów piszesz pracę licencjacką, którą na końcu bronisz przed swoim promotorem, recenzentem i wykładowcą posiadającym tytuł profesora.

    Seminaria licencjackie nie mają odgórnie ustalonego dnia oraz godziny zajęć. Polegają one na indywidualnych spotkaniach z promotorem, po wcześniejszym ustaleniu. 

    Cały proces wgrywania pracy do systemu może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowany, ale nie martw się! Oto pełna instrukcja.

    Regulamin pracy licencjackiej jest tutaj.

     

  • Informacje dla kończących studia (praca licencjacka c.d.)

  • Jak elastyczny jest wybór przedmiotów?

    Pierwszy rok studiów jest już zaplanowany, student dołącza do ustalonych w programie zajęć.

    Na drugim roku, w każdym semestrze, można wybrać 4 przedmioty z platformy AMU-PIE, kursów EPICUR, Pracowni Pytań Granicznych oraz niektórych zajęć z Wydziału Historii.

    Na trzecim roku, w każdym semestrze, wybierane są 3 przedmioty z tych samych obszarów, które były dostępne na drugim roku.

  • Projekt badawczy

    W 5. semestrze, wspólnie z wybranym przez siebie wykładowcą, realizowany jest projekt badawczy. Umożliwia to pracę w relacji mistrz-uczeń oraz daje możliwość pogłębienia indywidualnych zainteresowań badawczych.

  • Erasmus+

    Można wybrać dowolną destynację oferowaną przez Wydział Historii. Aplikować można wyłącznie poprzez system USOSweb, gdy rozpocznie się okres rekrutacji. Rekrutacja zazwyczaj odbywa się w lutym/marcu, zarówno na semestr zimowy, letni, jak i cały rok akademicki. Należy śledzić informacje Wydziału dotyczące dokładnych terminów. Jako student możesz spędzić łącznie 12 miesięcy na mobilności.

    Koordynator Wydziałowy:
    prof. UAM dr hab. Maciej Dorna
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    tel.: 61 829 1533
    pokój: 3.147

    Więcej informacji na temat programu Erasmus+ na naszym Uniwersytecie znajdziesz tutaj: kliknij.

    Jeśli będziesz mieć problem z aplikacją, możesz również skontaktować się z ESN UAM Poznań. Pomagają oni studentom UAM wyjeżdżać na wymianę i udzielą informacji o różnych dokumentach.

Pytania ogólne i praktyczne

  • Jak mogę dołączyć do studenckiej społeczności?

    Kluby oraz stworzyszenia

    • Koło Naukowe SKN Trivium et Quadrivium ma na celu poszerzanie wiedzy w ramach programu Liberal Arts and Sciences. Możesz śledzić ich media społecznościowe i skontaktować się z nimi, aby dołączyć! Facebook i Instagram.
    • ESN UAM Poznań często organizuje wydarzenia dla studentów zagranicznych, nawet jeśli nie jesteś na Erasmusie możesz do nich dołączyć! Śledź ich media społecznościowe, aby być na bieżąco z wydarzeniami! Facebook, Instagram, WhatsApp group.

    Pozostań aktywny
    Dołącz do drużyn sportowych – na naszym Uniwersytecie znajdziesz wiele obiektów sportowych, takich jak basen, korty tenisowe i siłownia. Możesz także dołączyć do Klubu AZS UAM, gdzie znajdziesz zajęcia na różnych poziomach w takich dyscyplinach jak futsal, szermierka, piłka nożna, siatkówka, pływanie, aerobik, dyscypliny dla studentów z niepełnosprawnościami, narciarstwo alpejskie, snowboard, wioślarstwo, judo, squash, karate, joga, podnoszenie ciężarów, kolarstwo górskie, koszykówka i wiele innych! Sprawdź ich stronę po więcej informacji.

    Wszystkie informacje znajdziesz również tutaj.

  • Jakie są koszty życia w Poznaniu?

    Na tej stronie można zobaczyć średnie ceny kosztów życia w Poznaniu: kliknij.

  • Jakie kampusy znajdują się na UAM?

    Kampus Morasko znajduje się w północnej części miasta, gdzie znajdują się nowe budynki wydziałów. To miejsce, w którym odbywa się większość zajęć. Obecnie mieszczą się tu:

    • Wydział Fizyki i Astronomii
    • Wydział Biologii
    • Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
    • Wydział Matematyki i Informatyki
    • Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
    • Wydział Chemii
    • Wydział Historii
    • Wydział Archeologii
    • Wydział Geografii Społecznej i Planowania


    Kampus Śródmieście składa się z budynków Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza zlokalizowanych w centrum Poznania oraz w jego okolicach, w różnych lokalizacjach. W skład Kampusu Śródmieście wchodzą:

    • Wydział Neofilologii
    • Wydział Anglistyki
    • Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
    • Wydział Prawa i Administracji
    • Wydział Studiów Artystycznych
    • Wydział Teologii


    Kampus Ogrody, potocznie znany jako „Szamarzewo”, nosi nazwę od ulicy Szamarzewskiego, przy której znajdują się budynki tego kampusu. Kampus Ogrody składa się z następujących wydziałów:

    • Wydział Studiów Edukacyjnych
    • Wydział Antropologii i Studiów Kulturowych
    • Wydział Filozofii
    • Wydział Socjologii
    • Wydział Psychologii i Nauk Kognitywnych

     

  • Jak przemieszczać się i co zobaczyć w Poznaniu?

    Wszystkie informacje możesz znaleźć w Przewodniku po Poznaniu przygotowanym przez ESN UAM Poznań, który znajdziesz tutaj: klik (dostępny tylko w wersji angielskiej).

    Zawiera różne tematy, takie jak transport publiczny, ubezpieczenie zdrowotne oraz miejsca warte odwiedzenia w Poznaniu i w całej Polsce.

    Strona Miasta Poznań: https://www.poznan.pl/
    S
    trona ZTM: https://www.ztm.poznan.pl/

     

  • Collegium Historicum

    Wydział Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza został ustanowiony 1 października 2019 roku, na bazie Instytutu Historii, który działa od 1956 roku, oraz Instytutu Studiów Wschodnich, istniejącego od 1991 roku. Znajduje się na Kampusie Morasko. Nowy wydział składa się z 19 jednostek akademickich (katedra, 11 zakładów oraz 7 laboratoriów badawczych).

  • Czy mogę studiować za granicą podczas studiów?

    Oprócz wymiany Erasmus+, można również aplikować na Letnie Szkoły z EPICUR Alliance

    Letni szkoły EPICUR oferują łatwo dostępne międzynarodowe doświadczenie, które można łatwo dopasować do swojego harmonogramu, a także wzbogacające doświadczenie. Zajęcia odbywają się zazwyczaj między kwietniem a wrześniem, jako kursy blokowe (kursy w pełnym wymiarze godzin trwające jeden lub więcej tygodni) lub jako regularne kursy semestralne (trwające kilka tygodni)

    Daty rekrutacji zostaną opublikowane tutaj. Śledź nas, aby uzyskać więcej informacji!

  • Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego

    Poradnia oferuje krótkoterminową pomoc psychologiczną i terapeutyczną dla studentów, doktorantów i pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

    Skorzystać z tej pomocy mogą osoby, które przeżywają trudności w radzeniu sobie w różnych obszarach funkcjonowania, m. in.:

    • trudności w relacjach z innymi,
    • trudności w zakresie rozumienia, przeżywania i wyrażania emocji,
    • trudności w zakresie adaptacji do środowiska uczelnianego, odnalezienia się w grupie,
    • trudności związane z objawami wyrażającymi się w zachowaniu, a także w zakresie przeżywanych lęków i obaw,
    • trudności związane z wyznaczaniem sobie celów, radzeniu sobie w sytuacjach nowych

    Konsultacja w Poradni jest bezpłatna wymaga jednak wcześniejszego umówienia się na wizytę.

    Na konsultację można umówić się telefonicznie od poniedziałku do piątku pod nr:

    61 829 24 94 lub 539 026 422

    • poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godz. 9:00 – 12:30
    • środy w godz. 10:30 – 14:30

© 2020-2022 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie