Student zdobywa wiedzę dotyczącą najważniejszych procesów gospodarczych i cywilizacyjnych od epoki odkryć geograficznych do początku XXI oraz zasad periodyzacji i etapów w rozwoju gospodarki i cywilizcji. Student zapoznaje się z rozwojem techniki i technologii, powstawaniem nowych form wytwórczości, transportu i wymiany, genezą i rozwojem systemu kapitalistycznej gospodarki rynkowej oraz ich wpływem na przemiany społeczne i cywilizacyjne. Student zdobywa wiedzę dotyczącą cech charakteryzujących epoki: preindustrialną, industrialną i postindustrialną.
Student rozumie znaczenie powiązań pomiędzy zjawiskami politycznymi, gospodarczymi, społecznymi i kulturowymi w procesie kształtowania się i rozwoju cywilizacji industrialnej i postindustrialnej. Dostrzega różnorodność i wielokierunkowość tego procesu, zjawisko przesuwania się centrów gospodarczych i ich replikacji, rosnący wpływ techniki na jednostkę i społeczeństwo oraz wynikające z tego konsekwencje dotyczące życia materialnego i duchowego ludzi w poszczególnych epokach i kręgach cywilizacyjnych. Student rozumie pojęcia i terminy związane z tematyką zajęć.
Student zdobywa umiejętności gromadzenia informacji, prowadzenia interdyscyplinarnej analizy zagadnień społeczno- gospodarczych, formułowania wniosków oraz prezentacji i obrony stawianych tez. Student rozwija postawę szacunku wobec odmiennych poglądów i w kreatywny sposób wykorzystuje pozyskane informacje i umiejętności do wyjaśniania i oceny minionych i współczesnych procesów społeczno-gospodarczych.