Dr Marcin Loch jest filologiem klasycznym. W ramach LASu prowadzi roczny lektorat języka łacińskiego, prowadzony metodą łaciny żywej (latinitas viva). Poprosiliśmy go, aby przedstawił zalety tej metody uczenia języka Rzymian, oraz opowiedział o swoich przemyśleniach związanych z lektoratem.
Prof. Krzysztof Skibski jest prodziekanem ds. studenckich i kształcenia Wydziału Filologii Polskiej i klasycznej. W ramach Liberal Arts and Sciences prowadzi przedmiot “Język polski jako język nauki”. Poprosiliśmy go o kilka zdań refleksji związanych z prowadzonym przedmiotem.
To krótkie wprowadzenie odnosi się do spraw, w które angażowałem się przez wiele lat – najpierw jako student, potem jako profesor, członek władz uniwersyteckich, twórca prawa, a teraz jako rzecznik w ramach Unii Europejskiej. Wiem, że spektrum postaw względem Liberal Arts and Sciences rozciąga się od sceptyzmu przez ciekawość aż po fanatyczne niemal oddanie. Mam nadzieję, że przedstawiając niektóre cechy, które najlepiej definiują Liberal Arts and Sciences jako program, będziemy mogli rozpoznać zarówno jego mocne strony, a być może również część ograniczeń jako formy edukacji na poziomie licencjackim w XXI w.
Prof. Rafał Witkowski jest prorektorem UAM oraz dyrektorem Centrum Liberal Arts and Sciences. W w niniejszym wywiadzie przedstawia główne założenia naszego kierunku.
Prof. Kazimierz Ilski jest byłym dziekanem Wydziału Historii oraz jedną z osób stojących za utworzeniem naszego kierunku. Od października prowadzi zdalnie dla pierwszego roku studentów zajęcia "Tradycje artes liberales". Poprosiliśmy go, aby napisał kilka zdań o tym przedmiocie i całym kierunku.
Prof. Rafał Witkowski z Wydziału Historycznego, który razem z prof. Bogumiłą Kaniewską i dr. Tomaszem Brańką przyczynił się do sukcesu konsorcjum EPICUR odpowiada na pytania Krzysztofa Smury...
Spełniło się marzenie i rozpoczęliśmy XXI wiek jako uczelnia prawdziwie europejska. Wnioski złożyły 54 konsorcja, w których składzie znalazło się 300 instytucji szkolnictwa wyższego z 31 państw europejskich. 17 wybrano. W tym EPICUR, w skład którego wszedł UAM. Co pana zdaniem zdecydowało?
Program edukacyjny, który dziś najczęściej określany angielskim terminem Liberal Arts and Sciences, nie jest całkowicie nowym w europejskiej tradycji uniwersyteckiej, a wprost przeciwnie. Traktować go należy jako powrót do starożytnej tradycji, z powodzeniem rozwijanej w średniowieczu, i niestety w znacznej mierze zapomnianej w epoce nowożytnej.