Rewolucja informatyczna w nauce

Rewolucja informatyczna w nauce

Wykład monograficzny do wyboru zamiennie z Filozofia i historia matematyki

  • Prowadzący:

    prof. UAM dr hab. Karol Bartkiewicz

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Wykład, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Kierunkowe, do wyboru

  • Kiedy:

    II rok, 1 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Celem zajęć jest wypracowanie u studentów/studentek wiedzy i umiejętności związanych z przyswajaniem i analizą możliwości nowoczesnych rozwiązań informatycznych w kontekście cywilizacyjnym.

    Tematyka zajęć:

    1. jakie możliwości dają nam obecnie komputery i ich sieci?
    2. jak czytać artykuły na temat informatyki kwantowej?
    3. co oznacza uczenie maszynowe i jakie ma wady i zalety?
    4. waluty cyfrowe

Matematyka elementarna

Matematyka elementarna

  • Prowadzący:

    prof. UAM dr hab. Karol Bartkiewicz

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Wykład, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Kierunkowe, obowiązkowe

  • Kiedy:

    III rok, 2 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Celem modułu jest wypracowanie u studentów/studentek wiedzy i umiejętności związanych z przyswajaniem i tworzeniem wiedzy naukowej przy pomocy podstawowych konceptów matematycznych  stosowanych w naukach przyrodniczych, technicznych i społecznych.

    Tematy zajęć:

    1. Jak czytać artykuł naukowy zawierający wyniki opisane językiem matematyki. Jak się do tego przygotować?
    2. Co wie każdy naukowiec operujący w badaniach przyrodniczych matematyką? (powszechnie występujące funkcje matematyczne oraz parametry liczbowe)
    3. O czym tak naprawdę mówi statystyka?
    4. Typowe błędy w interpretacji wielkości mierzalnych. Jakich jednostek i standardów można oczekiwać i używać?
    5. Interdyscyplinarna uniwersalność języka matematyki w komunikatach naukowych. Jak specjaliści z różnych dziedzin mogą się porozumieć?

Tradycje artes liberales

Tradycje Artes Liberales

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką tradycji artes liberales od czasów antycznych do współczesności, ich rolą w dziejach cywilizacji europejskiej oraz nowoczesną koncepcją edukacyjną Liberal Arts and Sciences.

Obraz: Pesellino i uczniowie, Siedem sztuk wyzwolonych, ok. 1450. Źródło: Kress Foundation

Wprowadzenie do badań naukowych

Wprowadzenie do badań naukowych

  • Prowadzący:

    prof. UAM dr hab. Rafał Dymczyk

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Ćwiczenia, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Kierunkowe, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 1 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Celem modułu jest omówienie najważniejszych metod prowadzenia badań naukowych i zdefiniowanie ich. Zastanowimy się również, jak wyszukiwać i weryfikować dane, prezentować je w różnych kontekstach i stosować w praktyce. Moduł przygotuje również studentów do pracy w grupach i zespołach badawczych.

  • Powiązane materiały:

Język polski jako język nauki

Język polski jako język nauki

  • Prowadzący:

    prof. UAM dr hab. Krzysztof Skibski

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Ćwiczenia, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Kierunkowe, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 1 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Problematyka modułu obejmuje: język naturalny w zależności od różnych sytuacji komunikacyjnych, współczesne teorie komunikacji, sposoby rozumienia semantyki we współczesnym językoznawstwie (wraz z krytyczną analizą wybranych prac badawczych). Przeanalizujemy również cechy języka naukowego, zwłaszcza w języku polskim (leksyka, składnia, tekst) oraz podstawowe zasady kierujące redakcją tekstu naukowego (w odniesieniu do konwencji polskich standardów badawczych).

  • Powiązane materiały:

Teoria badań naukowych

Teoria badań naukowych

  • Prowadzący:

    prof. UAM dr hab. Mateusz Stróżyński

  • Punkty ECTS:

    5

  • Forma zajęć:

    Ćwiczenia, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Wprowadzające, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 1 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami poznania w perspektywie historycznej, od starożytności po XX-wieczną filozofię nauki. Studenci zapoznają się z najważniejszymi problemami i pytaniami związanymi z ludzkim poznaniem i wiedzą oraz uczą się dostrzegać aktualność historycznych dyskusji na ich temat.

  • Powiązane materiały:

© 2020-2025 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie