Cele zajęć/przedmiotu:
Przedmiot teoria nauki przedstawia podstawowe informacje na temat fenomenu nauki (języka naukowego, poznania odkrywczego i jego wytworów, w tym i owoców nauki, poznania jako formy kształcenia oraz instytucji naukowo-badawczych). Omawiane pojęcie nauki ma wskazać na te elementy, które są wspólne wszystkim naukom. Jednocześnie wskazujemy na charakterystykę (osobliwość) różnych typów nauk, a także nauk o nauce (metanauk).
- Język naukowy i jego kategorie (nazwy, zdania, pytania definicje), typy rozumowań
- Pojęcie metody naukowej (jedność nauki, a pluralizm metodologiczny)
- Etapy badania naukowego (od postawienia pytania wiedzotwórczego przez obserwację po budowę teorii i jej weryfikację)
- Typy metod naukowych (dedukcyjna, nauk empirycznych, statystyczna oraz historyczna) oraz metodologiczne osobliwości nauk (humanistyka, filozofia, teologia)
- Przedmiot i cel nauki: natura nauki
- Struktura i dynamika teorii naukowej (problem zmiany – kumulatywizm a antykumulatywizm)
- Istotne debaty metodologiczne
a) Nauka a filozofia (metafizyka)
b) Kontekst odkrycia, a kontekst uzasadniania
c) Teoria a doświadczenie
d) Problem praw naukowych (zwłaszcza w naukach społecznych i historycznych)
e) realizm i antyrealizm (konstruktywizm społeczny)
f) Nauka a wartości (nauka w społeczeństwie)
g) Nauki teoretyczne, praktyczne (w tym technologie)
h) Społeczne otoczenie nauki