W pierwszej części cyklu zajęć studenci zostaną wprowadzeni w filozoficzne podstawy zagadnienia „kontekstu” badań naukowych. Zajmiemy się relacjami między kontekstem zbudowanym z pojęć, przedzałożeń i celów działania a prowadzeniem badań naukowych, zwłaszcza zaś empirycznych. W tym celu przedyskutujemy wybrane fragmenty z Krytyki czystego rozumu Immanuela Kanta, Dociekań filozoficznych Ludwiga Wittgensteina oraz esej Alasdair’a MacIntyre’a Colors, cultures and practices. Następnie, wykorzystując wnioski z tych dyskusji, przeanalizujemy podstawowy argument Thomasa Khuna ze Struktury rewolucji naukowych. Dyskusja tego klasycznego tekstu będzie zarazem przejściem do drugiej części zajęć.
W drugiej części cyklu zaaplikujemy nasze wnioski do trzech wybranych przykładów przełomowych skutków zmiany kontekstu prowadzenia badań naukowych: wynalezienia pisma, upowszechnienia perspektywy w grafice oraz upowszechnienia druku. W tym celu przedyskutujemy fragmenty, odpowiednio: Oralności i piśmienności Waltera Jacksona Onga, Perspektywy jako forma symboliczna Erwina Panofksy’ego oraz Galaktyki Gutenberga Marshalla McLuhanna.
Na analizę i dyskusję fragmentów każdej z tych pozycji przeznaczone jest dwoje zajęć.