Historia nauki

  • Prowadzący:

    dr Rafał Paweł Wierzchosławski

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Wykład, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Wprowadzające, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 2 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Cele zajęć/przedmiotu: Przedmiotem kursu Historia nauki jest zwrócenie uwagi na fenomen nauki w kontekście wyłaniania się wiedzy naukowej z innych typów wiedzy ludzkiej oraz jej dalsze przekształcenia w dziejach.

    1. W historii nauki dążymy do wydobycia pewnych głównych (globalnych) wizji nauki europejskiej (Arystoteles, Galileusz-Newton, Comte i pozytywizm, Popper i post-pozytywizm), czyli pytamy o jedność nauki w jej rozwoju (nacisk na kontekst uzasadniania). Jednocześnie prezentujemy wieloaspektowe uwarunkowania rozwoju i przemian poszczególnych dyscyplin naukowych uwzględniając kontekst społeczno-kulturowo-instytucjonalny (kontekst odkrycia oraz perspektywa STS).
    2. Omawiamy różne fazy rozwojowe nauki (charakteryzujące różne/poszczególne dyscypliny oraz ogólne tendencje w nauce) w dziejach np. nauka starożytnych i średniowiecza (w poszukiwaniu esencji), nowożytna rewolucja naukowa (matematycznego przyrodoznawstwa) i jej konsekwencje, kształtowanie się nowoczesnej nauki 19 wieku (rewolucja przemysłowa) i jej modyfikacja w rewolucji naukowo-technicznej 20 wieku (różne fazy społeczeństwo przemysłowe, post-przemysłowe, oparte na wiedzy i informacji), zwracamy na możliwe ścieżki rozwojowe nauki i technologii w 21 wieku.
    3. Zwracamy uwagę na zróżnicowanie wiedzy i jej społeczne uznanie (instytucje, proces kształcenia, badawczy), postulowaną autonomię akademii oraz jej społeczną odpowiedzialność w stosunku do społeczeństwa, problem finansowania nauki (państwo, partnerstwo prywatno-państwowe, fundacje), dostęp od wyników i owoców badań naukowych (uniwersalizm vs. komercjalizacja), skutki uboczne związane z postępem naukowo-technologicznym (społeczeństwo ryzyka i zagrożenia ekologiczne)
    4. Problem racjonalności naukowej w kontekście innych typów wiedzy ludzkiej (ludów pierwotnych, lokalnej, religijnej i filozoficznej)
    5. Problem demarkacji nauki od nie-nauki (pseudonauka, proto-naukaZnaczenie instytucji naukowych, mechanizmów społeczno-ekonomicznych kultur naukowych, oraz polityki naukowej państw przedsiębiorczych we wspieraniu innowacji w nauce I technologii.
  • Powiązane materiały:

© 2020-2022 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie