Historia nauki

  • Prowadzący:

    dr Rafał Paweł Wierzchosławski

  • Punkty ECTS:

    3

  • Forma zajęć:

    Wykład, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Wprowadzające, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 2 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Cele zajęć/przedmiotu:

    Przedmiot teoria nauki przedstawia podstawowe informacje na temat fenomenu nauki (języka naukowego, poznania odkrywczego i jego wytworów, w tym i owoców nauki, poznania jako formy kształcenia oraz instytucji naukowo-badawczych). Omawiane pojęcie nauki ma wskazać na te elementy, które są wspólne wszystkim naukom. Jednocześnie wskazujemy na charakterystykę (osobliwość) różnych typów nauk, a także nauk o nauce (metanauk).

    1. Język naukowy i jego kategorie (nazwy, zdania, pytania definicje), typy rozumowań
    2. Pojęcie metody naukowej (jedność nauki, a pluralizm metodologiczny)
    3. Etapy badania naukowego (od postawienia pytania wiedzotwórczego przez obserwację po budowę teorii i jej weryfikację)
    4. Typy metod naukowych (dedukcyjna, nauk empirycznych, statystyczna oraz historyczna) oraz metodologiczne osobliwości nauk (humanistyka, filozofia, teologia)
    5. Przedmiot i cel nauki: natura nauki
    6. Struktura i dynamika teorii naukowej (problem zmiany – kumulatywizm a antykumulatywizm)
    7. Istotne debaty metodologiczne
      a) Nauka a filozofia (metafizyka)
      b) Kontekst odkrycia, a kontekst uzasadniania
      c) Teoria a doświadczenie
      d) Problem praw naukowych (zwłaszcza w naukach społecznych i historycznych)
      e) realizm i antyrealizm (konstruktywizm społeczny)
      f) Nauka a wartości (nauka w społeczeństwie)
      g) Nauki teoretyczne, praktyczne (w tym technologie)
      h) Społeczne otoczenie nauki
  • Powiązane materiały:

© 2020-2022 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie