Człowiek i cywilizacja

  • Prowadzący:

    dr Rafał Paweł Wierzchosławski

  • Punkty ECTS:

    2

  • Forma zajęć:

    Ćwiczenia, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Wprowadzające, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 2 semestr

  • Problematyka zajęć:

    Cele zajęć/przedmiotu: Przedmiotem kursu ‘Człowiek i cywilizacja’ jest przedstawienie istotnych problemów współczesności w kontekście refleksji nad odpowiedzialnością (jednostki, społeczności narodowych i ponadnarodowych) oraz możliwości działania (współdziałania) w ich rozwiązywaniu. Celem jest zwrócenie uwagi na wzajemne powiązania różnych kwestii, ich skomplikowania oraz wieloaspektowości. Jednocześnie uczulenie na konsekwencje wydawania zbyt pochopnych sądów oraz wyrabianie nawyku krytycznego myślenia:

    1. Wychodzę od ujęcia procesów modernizacji (weberowskie odczarowanie świata i utrata sensu oraz zamknięcie w „żelaznej klatce” biurokratyzacji oraz durkheimowskia anomia – jednostka w anonimowym świecie);
    2. dalej przedstawiam próby ratowania sensu przez poszukiwanie rozwiązania w systemach totalnych 20 wieku oraz krytyka owych złudzeń, czyli o odpowiedzialności intelektualistów za dzieje świata (heideggerowski romans z nazimem, Jean-Paul Sartre’a egzystencjalne ukoszenie heglowskie w kawiarni aux Deux Magots, Jaspers i problem winy, Raymonda Arona les spectateur engage oraz Hannah Arendt powrót do starożytnych
    3. F. Fukuyama i koniec historii, czyli kapitalizm i liberalna demokracja dają zbawienie na ziemi (TINA, kosmopolityzm, globalizacja oraz „pas rdzy” (R. Sennett, J. Hage)
    4. Globalny rozwój ekonomiczny a humanistyka: czy wszystko przekłada się na zysk (M. Nussbaum, M. Sandel);
    5. czy istnieje społeczeństwo sprawiedliwe oraz państwo efektywne – w poszukiwaniu dobra wspólnego (liberałowie, libertarianie, republikanie oraz komunitarianie);
    6. Niezamierzone konsekwencje działań intencjonalnych, czyli cena postępu naukowo-technicznego oraz globalnizacji: społeczeństwo ryzyka (U. Beck), płynna nowoczesność (Z. Bauman), społeczeństwo strachu (F. Furedi), pękające społeczeństwa oraz porzucone peryferie (Ch. Guilluy);
    7. W poszukiwaniu lokalnego zakorzenienia D. Goodhard (nowhere/somewhere), R. Scurton (ofikofilia/oikofobia), a wymagania globalnych problemów światowych (ekologia);
    8. Świeckie państwo i powrót sacrum, czyli religia w wielokulturowym świecie (Ph. Jenkins, Ch. Taylor, P. Berger, C. Laborde oraz R. Brague);
    9. Republika uczonych (R. K. Merton), demokracja ekspertów (merytokracja) (S. Turner), prawdy istotne dla interesariuszy (Ph. Kitscher) oraz uwarunkowania aksjologiczne ekspertów (M. R. Brown) – pytanie o miejsce nauki i technologii we współczesnej demokracji;
    10. Społeczeństwa oparte na wiedzy (N. Stehr), a problem inflacji nadmiaru informacji, post-truth codnition (S. Fuller) oraz big data problem: wolność jednostkowa, a informatyczne społeczeństwo roju?
    11. Inżynieria genetyczna, postęp technologiczny, a współczesny post-humanizm (transhumanizm), problemy etyczne, prawne (S. Fuller i V. Lipińska, B. Chyrowicz, E. Domańska).
  • Powiązane materiały:

© 2020-2022 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie