Antropologiczne uwarunkowania rozwoju nauki

  • Prowadzący:

    dr Paweł Grad

  • Punkty ECTS:

    2

  • Forma zajęć:

    Ćwiczenia, 30h

  • Rodzaj zajęć:

    Wprowadzające, obowiązkowe

  • Kiedy:

    I rok, 2 semestr

  • Problematyka zajęć:

    W pierwszej części cyklu zajęć studenci zostaną wprowadzeni w filozoficzne podstawy zagadnienia „kontekstu” badań naukowych. Zajmiemy się relacjami między kontekstem zbudowanym z pojęć, przedzałożeń i celów działania a prowadzeniem badań naukowych, zwłaszcza zaś empirycznych. W tym celu przedyskutujemy wybrane fragmenty z Krytyki czystego rozumu Immanuela Kanta, Dociekań filozoficznych Ludwiga Wittgensteina oraz esej Alasdair’a MacIntyre’a Colors, cultures and practices. Następnie, wykorzystując wnioski z tych dyskusji, przeanalizujemy podstawowy argument Thomasa Khuna ze Struktury rewolucji naukowych. Dyskusja tego klasycznego tekstu będzie zarazem przejściem do drugiej części zajęć.

    W drugiej części cyklu zaaplikujemy nasze wnioski do trzech wybranych przykładów przełomowych skutków zmiany kontekstu prowadzenia badań naukowych: wynalezienia pisma, upowszechnienia perspektywy w grafice oraz upowszechnienia druku. W tym celu przedyskutujemy fragmenty, odpowiednio: Oralności i piśmienności Waltera Jacksona Onga, Perspektywy jako forma symboliczna Erwina Panofksy’ego oraz Galaktyki Gutenberga Marshalla McLuhanna.

    Na analizę i dyskusję fragmentów każdej z tych pozycji przeznaczone jest dwoje zajęć.

  • Powiązane materiały:

© 2020-2022 LAS - Liberal Arts and Sciences. Wszelkie prawa zastrzeżone. Webdesign M & J Latosińskie